Metoda braisnstorming
Este o metodă de rezolvare creativă a problemelor,
inițiată de
A. Osborn în 1948.
Această metodă se bazează pe patru
principii fundamentale:
v căutarea în voie a ideilor
v amânarea judecății
ideilor
v cantitatea mare de
idei
v schimbul de idei
Mod de realizare
o
Se
desfășoară în cadrul unui grup de participanți (maxim 30 de elevi), iar
profesorul trebuie să-și asume rolul de moderator.
o
Durata
optimă pentru o ședință de brainstorming este de 20-45 de minute
În
cadrul brainstorming-ului se respectă un set de reguli foarte
importante:
v toate ideile au caracter de cunoștințe și vor fi tratate
ca atare de către participanți
v nu se va critica nicio sugestie
v se încurajează combinațiile de idei
v se pot folosi pauzele cu rolul de a remotiva discuția
v calitatea este mai puțin importantă decât cantitatea, dar
aceasta nu trebuie să-i oprească pe membrii grupului să gândească creativ
și inteligent.
Etape:
Etapa de pregătire care cuprinde:
v faza de organizare;
v faza de
antrenament creativ;
v faza de pregătire a ședinței.
Etapa productivă, de emitere de alternative creative:
v stabilirea temei de lucru, a problemelor de
dezbătut;
v faza de
soluționare a problemelor formulate.
Etapa selecției ideilor emise, care favorizează gândirea
critică:
v analiza listei de
idei emise și evaluarea gândirii critice;
v faza optării pentru soluția finală.
v nu se va critica nicio sugestie
v se încurajează combinațiile de idei
v se pot folosi pauzele cu rolul de a remotiva discuția
v calitatea este mai puțin importantă decât cantitatea, dar
aceasta nu trebuie să-i oprească pe membrii grupului să gândească creativ
și inteligent.
Dezavantaje:
§ Necesita mult timp
§ Poate crea confuzie
§ Lipsa implicarii elevilor mai slab pregătiți
§ Generalizarea e uneori dificilă
§ Imposibilitatea utilizării ei în toate domeniile
§ Posibilitatea de formulări de concluzii pripite sau chiar
inexacte
§ Memorare mai bună
§ Dezvoltarea unor capacități și abilități
§ Crește încredrea în sine și în ceilalți
§ Metodă cercetată pe elev
§ Formarea personalității elevilor
§ Stârnește interesul elevilor cu abilități
Comentarii
Trimiteți un comentariu